iRest® Yoga nidra

Yoga nidra, ”joogin uni” on vuosituhansia vanha harjoitus, josta Richard Miller on kehittänyt 1970-luvulla iRest®-suuntauksen. iRest® tulee sanoista integrative restoration, joka voitaisiin suomentaa eheyttäväksi palautumiseksi.

Harjoitus on selinmakuulla tai muussa mahdollisimman mukavassa asennossa tehtävä sanallisesti ohjattu syvärentouttava meditaatio, joka koostuu kymmenestä eri vaiheesta. Harjoituksen alussa keho saatellaan syvään rentouden tilaan ja sen jälkeen lähdetään havainnoimaan kehon tuntemuksia, tunteita, ajatuksia, uskomuksia ja mielikuvia. Harjoitamme kykyä olla läsnä, aistia ja tuntea, kokea kehon kautta. Samalla opimme olemaan identifioitumatta kaikkiin mielen liikkeisiin ja kaikkeen, mitä tietoisuudessa tapahtuu. Lopulta päädyt kokemuksellisesti tutkimaan ja oivaltamaan tietoisuuden luonnetta ja syvintä olemustasi. Harjoitus on luonteeltaan itseoivallus- ja itsetutkiskelumenetelmä. Olemisen tila ilman ponnistelua.

Harjoitus tuo sekä fyysistä, henkistä että emotionaalista eheytymistä. Yoga nidrasta voi saada apua mm unettomuuteen, stressiin, masennukseen, ahdistuneisuuteen sekä erilaisiin akuutteihin ja kroonisiin kiputiloihin. Sitä on myös käytetty menestyksekkäästi trauman jälkeisen stressioireyhtymän hoitoon. Harjoituksen tavoitteen määrittelet itse. Se voi olla rentoutuminen, unen laadun paraneminen, jonkin tietyn ongelman käsittely tai vaikkapa luovuuden tai energisyyden lisääntyminen.

Yoga nidra -harjoitus sopii kaikille. Aiempaa kokemusta joogasta tai meditaatiosta ei tarvita.